Kundservice

Bokningsvillkor

Dessa allmänna villkor gäller mellan Strömma Turism & Sjöfart AB (STS), och den som själv eller genom annan träffar avtal med STS enligt vad som angetts i bekräftelsen (GÄSTEN). Avtalet kan gälla resa, köp av andra produkter och tjänster, eller en kombination av dessa (arrangemang) för följande varumärken: Strömma Kanalbolaget, Stockholm Sightseeing, City Sightseeing, Hop On – Hop Off, Cinderellabåtarna, Birka Vikingastaden samt Paddan Sightseeing.

Vid hyra av eget fartyg gäller andra villkor, vänligen kontakta STS för information.

Ansvarig arrangör är Strömma Turism & Sjöfart AB, Svensksundsvägen 17, 111 49 Stockholm. Tel 08‑1200 40 00. Org.nr. 556051–5818. VAT-nummer SE5560515818

 

Ladda ner och spara avtalet som PDF-fil >>

AVTAL

Som arrangör ansvarar STS gentemot GÄSTEN för vad denne har att fordra till följd av avtalet. Ansvaret gäller även för sådana prestationer som ska fullgöras av någon annan än STS. Uppgifter i kataloger, broschyrer och på hemsidan är bindande för STS, men får ändras innan avtal träffas om tydligt förbehåll gjorts därom och GÄSTEN tydligt informeras om ändringen. STS reserverar sig för eventuella tryck- eller korrekturfel. Som arrangör är STS skyldiga att se till:

• att GÄSTEN får en skriftlig bekräftelse på sin bokning och andra nödvändiga handlingar;

• att information lämnas om hur betalning ska ske och att GÄSTEN i övrigt informeras om andra frågor av betydelse för arrangemanget; och

• att arrangemanget stämmer överens med beskrivningen på bekräftelsen. STS ansvarar inte för löften som tredje part har gjort direkt till GÄSTEN utan STS vetskap och som STS inte känt till eller borde känna till.

I dessa Allmänna Bokningsvillkor avses med: Avgång – den tidpunkt då GÄSTEN reser från avgångsplatsen Ankomst – den tidpunkt då GÄSTEN anländer och avslutar sin resa. Ombord – då gästen befinner sig på STS fartyg och bussar.

Bokning

Vi tar emot bokningar via webb och telefon fram till en timme innan avgång. Ospecificerade förbetalda biljetter med öppen avgångstid gäller i mån av plats och inlöses mot biljett vid respektive biljetterminal.

Betalning

GÄSTEN ska betala för arrangemanget vid bokningstillfället.

Avbokningsregler gällande bokningar som gjorts för 1-9 personer:

GÄSTEN kan avboka genom e-postmeddelande till STS eller till det ställe som tog emot bokningen. Vid bokning av sådana kombinationer av arrangemang som STS säljer för ett i förväg angivet pris (paket), kan GÄSTEN inte avboka enskilda delar av arrangemanget.

  • För avbokning och ändring av beställd produkt mindre än 48 timmar före avgång behåller STS 100% av bokningens värde.
  • Vid avbokning senast 48 timmar innan avresa återbetalas totala summan.

Avbokningsregler gällande bokningar som gjorts för 10 personer eller fler:

GÄSTEN kan avboka genom e-postmeddelande till STS eller till det ställe som tog emot bokningen. Vid bokning av sådana kombinationer av arrangemang som STS säljer för ett i förväg angivet pris (paket), kan GÄSTEN inte avboka enskilda delar av arrangemanget.

  • Vid avbokning 20 dagar eller mer före arrangemangsdagen återbetalas totala summan.
  • Om avbokning sker 8-19 dagar före arrangemangsdagen debiteras en avgift som motsvarar 50% av bokningens värde.
  • Om avbokning sker 0-7 dagar före arrangemangsdagen utgår en avgift som motsvarar 100% av bokningens värde.
  • GÄSTEN kan fram till 24 timmar innan avgång ändra antalet restaurangbokningar enligt följande: vid grupper om 10-20 personer kan upp till 4 personer avbokas utan kostnad, och vid grupper om mer än 20 personer upp till 8 personer avbokas utan kostnad.

STSs ändringar och gästens rättigheter m.m.

STS får ändra villkoren för arrangemanget i den mån GÄSTEN kan erbjudas andra likvärdiga tjänster. Inträffar kostnadsökningar för STS efter det att avtalet blivit bindande för parterna får STS höja priset för resan motsvarande kostnadsökningen, om kostnadsökningen beror på ändringar i skatter eller andra avgifter avseende tjänster som ingår i arrangemanget.

Priset får inte höjas under de sista 20 dagarna före avresa och ska omgående meddelas GÄSTEN. Arrangemangets pris ska sänkas om STSs kostnader, tidigare än 20 dagar före ankomst minskar av samma skäl som ovan angivits.

Om arrangemanget inte kan tillhandahållas enligt bekräftelsen och dessa villkor och STS inte klarar av att erbjuda GÄSTEN andra likvärdiga tjänster har GÄSTEN rätt att frånträda avtalet. GÄSTEN har också rätt att frånträda avtalet om villkoren ändras väsentligt till GÄSTENs nackdel. STS återbetalar då den inbetalade summan för bokningen. Fel som uppstår under resan, ska GÄSTEN anmäla ombord så att STS får en möjlighet att rätta till det. I annat fall bortfaller GÄSTENs rätt att påtala felet.

Eventuellt skadestånd, avseende sådana skador som omfattas av bestämmelserna i Sjölagen (1994:1009) ersätts maximalt med belopp som anges i nämnd lag i deras lydelse då skadan inträffade. Det åligger GÄSTEN att i möjligaste mån begränsa skadan.

STSs eventuella skyldighet att betala skadestånd bortfaller om STS kan visa att resan inte kunnat genomföras på grund av ett hinder utanför STSs kontroll som STS inte skäligen kunde förväntas ha räknat med när avtalet ingicks och vars följder STS inte skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit.

Gästens skyldigheter
För att boka/ingå avtal med STS måste GÄSTEN vara minst 18 år. GÄSTEN är själv ansvarig för att iaktta nödvändiga formaliteter för resans genomförande. STS har rätt att säga upp avtalet med omedelbar verkan om GÄSTEN eller någon i dennes sällskap uppträder störande och/eller begår skadegörelse i ombord. Vid en eventuell omedelbar uppsägning av avtalet på grund av ovanstående orsaker debiterar STS GÄSTEN en omkostnadsavgift motsvarande skadan, dock minst SEK 5 000.

GÄSTEN ansvarar för att tillhandahålla korrekta kontaktuppgifter till STS, och att uppdatera dessa om nödvändigt.

Force majeure
Båda parter har rätt att frånträda avtalet om arrangemanget inte kan tillhandahållas på grund av krigshandlingar, naturkatastrofer, arbetsmarknadskonflikt, längre avbrott i vatten- eller energitillförseln, eldsvåda, eller andra liknande större händelser, som ingen av parterna kunnat förutse eller påverka.

Personuppgifter
Genom att betala samtycker GÄSTEN till att personuppgifter får behandlas av STS eller Försäkringsgivaren av avbeställningsförsäkringen.

Syftet med detta är att möjliggöra sedvanlig gästadministration, att tillförsäkra att STS har tillgång till tillförlitlig persondokumentation i händelse av olycksfall, att uppfylla försäkringsvillkoren i avbeställningsförsäkringen samt att administrera och behandla eventuella skador. Uppgifterna kan också komma att användas för att informera om försäkrings- och betalningstjänster samt reserelaterade erbjudanden. GÄSTEN kan även komma att kontaktas för marknadsundersökningar.

Tvister
GÄSTEN bör vända sig till STS med eventuella klagomål. Om GÄSTEN och STS inte kommer överens i en förhandling kan de vända sig till Allmänna Reklamationsnämnden eller allmän domstol.

Allmänna reklamationsnämndens hemsida: www.arn.se. Adress: Allmänna reklamationsnämnden Box 174, 101 23 Stockholm.