Kontakta oss

Avgångsplatser, öppettider & FAQ

BOKNING

Hur bokar jag min biljett?
Du kan boka din biljett direkt på hemsidan, via telefon, av någon av våra säljare och samarbetspartners på stan eller i någon av våra terminaler. Internetbokningen för de allra flesta turer stänger en timme före avgång. Läs mer om våra bokningsregler på sidan för Bokningsvillkor

Kan jag göra en preliminär bokning?
Vi gör tyvärr inga preliminära bokningar, utan det är betalning direkt som gäller.

Måste man förboka?
Vill du vara säker på att få en plats rekommenderar vi att du förbokar. Oftast går det även bra att köpa biljett antingen i biljettkiosken vid avgångsplatsen eller av personalen ombord.


AVBOKNING

Avbokningsregler gällande 1–9 personer
Avbokning sker muntligen eller skriftligen till oss eller till den försäljningsplats som tog emot bokningen. Vid bokning av sådana kombinationer av arrangemang som vi säljer för ett i förväg angivet pris (paket), kan du inte avboka enskilda delar av arrangemanget.

• För avbokning och ändring av beställd produkt en dag eller mindre före avgång behåller vi 100 % av bokningens värde.
• Vid avbokning senast 24 timmar innan avresa återbetalas totala summan.

Avbokningsregler gällande 10 personer och fler
Avbokning sker muntligen eller skriftligen till oss eller till den försäljningsplats som tog emot bokningen. Vid bokning av sådana kombinationer av arrangemang som vi säljer för ett i förväg angivet pris (paket), kan du inte avboka enskilda delar av arrangemanget.

• Vid avbokning 20 dagar eller mer återbetalas totala summan.
• Om avbokning sker 8-19 dagar före arrangemangsdagen debiteras en avgift som motsvarar 50 % av bokningens värde.
• Om avbokning sker 0-7 dagar före arrangemangsdagen utgår en avgift som motsvarar 100 % av bokningens värde.

För ändring eller avbokning, vänligen kontakta vår kundservice


PRISER & RABATTER

Vad har ni för rabatter?
Barn
Fem barn 0-5 år reser gratis per fullt betalande vuxen*
Barn 6-15 år betalar 50 % av vuxenpriset*

*Gäller inte Räkfrossa, Mälarkväll och The Live Music Boat

Pensionärer
40 % pensionärsrabatt på Cinderellabåtarnas reguljära avgångar måndag–torsdag samt fredagens först tur. Denna rabatt gäller endast när biljetten köps ombord, i mån av plats (ingen förhandsbokning).

Grupper
Inga grupprabatter tillgängliga.

Skolresor
För vissa turer ges en skolreserabatt helgfri måndag – fredag under skolåret.
Daghem, förskolor & Grundskola får 50 % av vuxenpriset för samtliga.
Gymnasium & folkhögskola (gymnasienivå) får 10 % av vuxenpriset för samtliga.


BETALNING

Hur kan jag betala?
Vid bokning online kan du betala med MasterCard, VISA, AMEX och Strommas presentkort. Via försäljningsavdelningen på telefon kan du betala med MasterCard, VISA och Strommas presentkort (inte AMEX). Om du köper din biljett på plats kan du betala kontant eller med kreditkorten MasterCard och VISA (inte AMEX).

Kan jag betala med faktura?
Privata sällskap och grupper betalar alltid i förskott med kort. Företag, skolor och föreningar kan ansöka om fakturering vid bokning gällande minst 10 personer. Stromma gör då en kreditupplysning och vid godkänd sådan kan summan faktureras efter genomfört arrangemang. Faktureringsavgift om 100 kr tillkommer.

Kan jag betala med kort ombord?
Ja, alla våra fartyg tar emot VISA och MasterCard samt Strommas presentkort.

BRA ATT VETA – FÖRE AVRESA

Måste man ha med sig bokningsbekräftelsen eller räcker det med bokningsnummer?
När du bekräftat bokningen skickas en bekräftelse till den e-postadress du angivit. Skriv ut denna och använd som biljett. Det går också bra att visa upp mailet med din smartphone.

Hur hittar jag till era avgångsplatser och terminaler?
På sidan Kontakta oss hittar du en förteckning över våra avgångsplatser och terminaler samt deras öppettider.

När ska man vara på plats innan avgång?
Om du har en förköpt biljett bör du vara på plats ca 15–20 min före avgång.

Var kan jag parkera i centrala Stockholm?
Klara Mälarstrand (Stadshuset)
Det finns ett antal parkeringsplatser på Norr Mälarstrand väster om Stadshuset. Närmsta parkeringshus är Galleriangaraget på Regeringsgatan (utgång Klara Östra Kyrkogata).

Nybroviken
Det finns mycket ont om parkeringsplatser vid Nybroviken. Närmsta parkeringshus är Galleriangaraget på Regeringsgatan.

Strömkajen
Det finns inga parkeringsplatser vid Strömkajen. Närmsta parkeringshus är Galleriangaraget på Regeringsgatan.

Kryssningsfartyg – hamnar i Stockholm
Nynäshamn
Våra Hop On – Hop Off-bussar går till Nynäshamn vid kryssningstillägg och anpassar sig efter tiden då kryssningsfartyget lägger till.
Frihamnen
Våra Hop On – Hop Off-bussar går till Frihamnen 638 och 634 dagligen då ett kryssningsfartyg lägger till.
Stadsgården
Våra Hop On – Hop Off-bussar går till Stadsgården 167 dagligen och anpassar sig efter kryssningsfartygets tider.

Finns det WiFi ombord?
Vi har gratis wifi på alla våra bussar samt ombord Cinderella I och II. Vi har även wifi ombord våra Hop On – Hop Off-båtar.

TILLGÄNGLIGHET

Nedan kan du läsa om tillgängligheten ombord våra båtar. Gemensamt är att vi inte kan garantera att vår personal har möjlighet att hjälpa till med att lyfta på/av en rullstol. Kontakta gärna vår kundservice för mer utförlig information om handikappanpassningen på de specifika fartygen/turerna.

Kan man ta med en rullstol ombord på båtarna?
På alla våra båtar råder olika förutsättningar, se nedan.

Stockholm:
Tillgänglighet ombord sekelskiftesfartygen
De äldre fartygen har trånga passager och det finns trappor och höjdskillnader vilket gör det svårt att manövrera en rullstol ombord på dessa fartyg.

Tillgänglighet ombord Cinderellabåtarna
Cinderellabåtarna i Stockholm är handikappanpassade men det går inte att komma upp på övre däck, där matsalen finns, med rullstol. I vissa fall går det bra att duka upp mat även på huvuddäck men kontakta oss innan för att vara på den säkra sidan.

Tillgänglighet ombord våra transport- och sightseeingbåtar
Vissa av våra sightseeingbåtar är anpassade för rullstolar, men endast en av båtarna har handikapptoalett ombord. Våra båtar ut till Fjäderholmarna kan normalt ta rullstolar, detta kan dock variera då vi ibland sätter in ersättningsbåtar.

Se information om våra fartyg i Stockholm

Göteborg:
Tillgänglighet ombord M/S S:t Erik
Trånga passager ombord, många trappor och höjdskillnader ombord vilket gör det svårt att manövrera en rullstol ombord på dessa fartyg.

Tillgänglighet ombord M/S Carl Michael Bellman
Ombord är det få höjdskillnader men det är några trappsteg ner till båten samt en tröskel innan man kommer in. Matsalen är på huvuddäck och det finns en handikappvänlig toalett (som dock har smal dörröppning). Fartyget är relativt handikappvänligt men inte handikappanpassat.

Tillgänglighet för Paddan Sightseeing
Paddanbåtarna ligger 12 trappsteg ner från kajen och alla passagerare måste kunna lägga sig på golvet eller ha huvudet mellan knäna när man åker under de lägsta broarna.

Se detaljerad information om våra fartyg i Göteborg

Kan man ta med en permobil ombord på båtarna?
Se svar gällande rullstol ovan. Förutsättningarna är något sämre med en permobil då de väger mycket och kan vara svåra att lyfta vid landgången.

Får en ledsagare åka med gratis?
Nej. Med undantaget för Cinderellabåtarna, där ledsagare får åka med gratis.

Finns det någon handikappanpassad sightseeingtur med buss?
Ja, Hop on – Hop off bussarna har ramp för rullstol samt handikapplats med hörlursuttag för guidningen.

KAN JAG TA MED MIG…?

Hund och katt ombord
Hund/katt får vistas på fördäck eller akterdäck i koppel. Hund/katt får heller inte vistas i matsal och kafeteria, inte heller ombord på sightseeingbåtar och bussar. Om man vill boka en matkryssning och har behov av assistanshund ber vi er kontakta oss. Koppeltvång gäller på Birka och Drottningholm.

Barnvagn ombord
Det råder olika förutsättningar på våra båtar och bussar. På sekelskiftesbåtarna och de moderna transportbåtarna kan man ta med barnvagn i mån av plats, vi rekommenderar dock en hopfällbar variant då det finns ont om plats ombord. På flera av båtarna behöver man ta sig förbi trappor och trösklar när man går ombord.

På våra sightseeingbåtar i Stockholm, Rundan i Malmö samt Paddanbåtarna och M/S Glenn i Göteborg finns tyvärr ingen möjlighet att ta med barnvagn ombord. Inte heller på våra sightseeingbussar i Göteborg och Stockholm. Vid Kungsportsplatsens biljettkiosk i Göteborg samt vid Strömkajen i Stockholm kan man få låna lås och låsa fast barnvagnen. I Malmö finns tyvärr inte den möjligheten.

MAT & DRYCK

Finns det restaurang/kafeteria ombord?
På våra utflyktsfartyg (mot Drottningholm, Sandhamn, Möja etc) finns restaurang/kafeteria ombord. Önskar ni äta i restaurangen rekommenderas att du bokar en av våra matkryssningar. På de flesta av våra sightseeingbåtar och Fjäderholmstrafiken finns det en kafeteria ombord (ej på Hop On – Hop Off).

Läs mer och boka:
Matkryssningar Stockholm

Matkryssningar Göteborg

Restaurang ombord – var hittar jag menyerna?
Menyerna finns presenterade under respektive matkryssning på stromma.se, både på svenska och engelska. Vill du ha dem på engelska, byt språk i ”språkfliken” uppe på den högra delen av sidan där du ser en svensk flagga.

Hur meddelas specialkost/allergier?
Gör din bokning online som vanligt. Maila sedan ditt bokningsnummer tillsammans med information/önskemål/fråga till bokning@stromma.se. Vi lägger då till detta i din bokning så att personalen ombord kan se detta.

Har du några fler frågor?

Välkommen att kontakta oss >>