Kontakta oss

Avgångsplatser, öppettider & FAQ

Hur bokar jag min biljett?

Du kan boka din biljett direkt på hemsidan, via telefon (mot bokningsavgift), av någon av våra säljare och samarbetspartners på stan eller i någon av våra terminaler. Internetbokningen stänger en timme före avgång. Läs mer om våra bokningsregler och hur man bokar online under fliken Bokningsvillkor.

 

Hur hittar jag till era avgångsplatser och terminaler?

På fliken Hitta till oss hittar du en förteckning över våra avgångsplatser och terminaler samt deras öppettider.

 

Vad har ni för rabatter?

Barn
Fem barn 0-5 år reser gratis per fullt betalande vuxen
Barn 6-15 år betalar 50% av vuxenpriset
Pensionärer
40% pensionärsrabatt på Cinderellabåtarnas reguljära avgångar må-to samt första turen fre, gäller när biljetten köps ombord (ingen förhandsbokning.)
Grupper
Inga grupprabatter tillgängliga
Skolresor
För vissa turer ges en skolreserabatt helgfri måndag – fredag under skolåret.
Daghem, förskolor & Grundskola får 50% av vuxenpriset för samtliga
Gymnasium & folkhögskola (gymnasienivå) får 10% av vuxenpriset för samtliga

Kan jag betala med kort ombord?

Ja, alla våra fartyg tar VISA och MasterCard.

 

Kan jag betala med faktura?

Privata sällskap och grupper betalar alltid i förskott med kort. Företag, skolor och föreningar kan ansöka om fakturering vid bokning gällande minst 10 personer. Strömma gör då en kreditupplysning och vid godkänd sådan kan summan faktureras efter genomfört arrangemang. Faktureringsavgift om 100 kr tillkommer.


Kan jag göra en preliminär bokning?

Vi gör tyvärr inga preliminära bokningar, utan det är betalning direkt som gäller.

 

Finns det restaurang/kafeteria ombord?

På våra utflyktsfartyg (mot Drottningholm, Sandhamn, Möja etc) finns restaurang/kafeteria ombord. Önskar ni äta i restaurangen rekommenderas förbokning.

På de flesta av våra sightseeingbåtar och Fjäderholmstrafiken finns det en kafeteria ombord (ej på Hop on Hop off och Haga)


Restaurang ombord – var hittar jag menyerna?

Menyerna finns på både svenska och engelska under fliken ”meny” på varje kryssnings informationssida. Vill du ha dem på engelska, byt språk i ”språkfliken” uppe på den högra delen av sidan där du ser en svensk flagga


Måste man ha med sig bokningsbekräftelsen eller räcker det med bokningsnummer?

Till Stockholm Panorama ska du byta din voucher mot en biljett senast 15 min innan avgång.Till övriga turer kan du använda vouchern eller noterat bokningsnummer utan att byta den mot en kassabiljett.

 

När ska man vara på plats innan avgång?

Om du har en förköpt biljett bör du vara på plats ca 15-20 min innan avgång.

 

Hur meddelas specialkost/allergier?

Gör din bokning online som vanligt. Maila sedan ditt bokningsnummer tillsammans med information/önskemål/fråga till bokning@stromma.se. Vi lägger då till detta i din bokning så att personalen ombord kan se detta.

Var kan jag parkera i centrala Stockholm?

Klara Mälarstrand (Stadshuset)
Det finns ett antal parkeringsplatser på Norr Mälarstrand väster om Stadshuset. Närmsta parkeringshus är Galleriangaraget på Regeringsgatan (utgång Klara Östra Kyrkogata).
Nybroviken
Det finns mycket ont om parkeringsplatser vid Nybroviken. Närmsta parkeringshus är Galleriangaraget på Regeringsgatan.
Strömkajen
Det finns inga parkeringsplatser vid Strömkajen. Närmsta parkeringshus är Galleriangaraget på Regeringsgatan.

 

Kryssningsfartyg – hamnar i Stockholm

Nynäshamn
Våra Hop On – Hop Off-bussar går till Nynäshamn vid kryssningstillägg och anpassar sig efter tiden då kryssningsfartyget lägger till och om transfer ingår i biljettpriset.
Frihamnen
Våra Hop On – Hop Off-bussar går till Frihamnen 638 och 634 dagligen då ett kryssningsfartyg lägger till.
Stadsgården
Våra Hop On – Hop Off-bussar går till Stadsgården 167 dagligen och anpassar sig efter kryssningsfartygets tider.

Kan man ta med sig en barnvagn ombord?

Det råder olika förutsättningar på våra båtar och bussar. På sekelskiftesbåtarna och de moderna transportbåtarna kan man ta med barnvagn i mån av plats, vi rekommenderar dock en hopfällbar variant då det finns ont om plats ombord. På flera av båtarna behöver man ta sig förbi trappor och trösklar när man går ombord.

På våra sightseeingbåtar i Stockholm, Rundan i Malmö samt Paddanbåtar och M/S Glenn i Göteborg finns tyvärr ingen möjlighet att ta med barnvagn ombord. Inte heller på våra sightseeingbussar i Göteborg och Stockholm.

Vid Kungsbortsplatsens biljettkiosk i Göteborg kan man få låna lås och låsa fast barnvagnen utanför kiosken. I Stockholm och Malmö finns tyvärr inte den möjligheten.

Kan man ta med en rullstol ombord på båtarna?

På alla våra båtar råder olika förutsättningar.

 

Stockholm:
De äldre fartygen har trånga passager och det finns trappor och höjdskillnader vilket gör det svårt att manövrera en rullstol ombord på dessa fartyg. Här får du mer information om våra fartyg i Stockholm >>

Cinderellabåtarna i Stockholm är handikappanpassade men det går inte att komma upp på övre däck, där matsalen finns, med rullstol. I vissa fall går det bra att duka upp mat även på huvuddäck men kontakta oss innan för att vara på den säkra sidan.

Vissa av våra sightseeingbåtar är anpassade för rullstolar (Delfinbåtarna X, XI och XII) men har ingen handikapptoalett ombord.

Båtar ut till Fjäderholmarna kan normalt ta rullstolar. Detta kan dock variera då vi ibland sätter in ersättningsbåtar.

Vi kan inte garantera att vår personal har möjlighet att hjälpa till med att lyfta på/av en rullstol.

 

Göteborg:
M/S S:t Erik har trånga passager, många trappor och höjdskillnader ombord vilket gör det svårt att manövrera en rullstol ombord på dessa fartyg.

M/S Carl Michael Bellman har få höjdskillnader men har några trappsteg ner till båten samt en tröskel innan man kommer in. Matsalen är på huvuddäck och det finns en handikappvänlig toalett (som dock har smal dörröppning). Fartyget är ok handikappvänligt men ej handikappanpassat.

Paddan ligger 12 trappsteg ner från kajen och alla passagerare måste kunna lägga sig på golvet eller ha huvudet mellan knäna när man åker under de lägsta broarna.

Vi kan inte garantera att vår personal har möjlighet att hjälpa till med att lyfta på/av en rullstol.

 

Kan man ta med en permobil ombord på båtarna? 

Se svar gällande rullstol ovan. Förutsättningarna är något sämre med en permobil då de väger mycket och kan vara svåra att lyfta vid landgången.

Kontakta gärna kundtjänst för mer utförlig information om handikappanpassningen på de specifika fartygen/turerna. Kontaktuppgifter hittar du här >>

 

Får en ledsagare åka med gratis?

Nej. Med undantaget för Cinderellabåtarna, där ledsagare får åka med gratis.

 

Finns det någon handikappanpassad sightseeingtur med buss?

Ja, Hop on – Hop off bussarna har ramp för rullstol samt handikapplats med hörlursuttag för guidningen.

 

Hund och katt ombord

Hund/katt får vistas på fördäck eller akterdäck i koppel. Hund/katt får heller inte vistas i matsal och cafeteria, inte heller ombord på sightseeingbåtar och bussar. Om man vill boka en matkryssning och har behov av assistanshund ber vi er kontakta oss.  Koppeltvång gäller på Birka och Drottningholm.

 

Finns det WiFi ombord?

Vi har gratis wifi på alla våra bussar samt ombord Cinderella I och II. Vi har även wifi ombord våra hop on hop off-båtar (utom den öppna båten Cleopatra).