Om oss

GÄSTENS BEHOV I CENTRUM


Våra upplevelser är kategoriserade i tre erbjudandegrupper som var och en utgår ifrån gästens behov och syfte med upplevelsen. Behoven är att se, upptäcka och träffas. Eftersom att samtliga upplevelser hänförs till en specifik erbjudandegrupp är det enkelt för gästen att få en översikt och göra rätt val i Strömmas omfattande programutbud.

  • SE denna erbjudandegrupp kännetecknas av behovet att få en snabb överblick och orientering av en plats - i denna grupp återfinns alla Strömmas sightseeingturer.
  • UPPTÄCK kännetecknande för denna grupp är behovet att lära känna unika och spännande miljöer och få fördjupande kunskaper, exempel på upplevelser är guidade halv- eller heldagsutflykter.
  • TRÄFFAS i denna grupp står behovet att umgås i centrum, här återfinns alla matkryssningar och företagsarrangemang på våra anläggningar.


För Strömma är varje gäst lika viktig och vårt motto är att den sista gästen för dagen ska få ett lika bra bemötande som dagens första.



AFFÄRSIDÉ

Upplevelser, aktiviteter och nöjen för möten och fritid.

MISSION

Minnen för livet
Strömma Turism & Sjöfart AB producerar upplevelser med målet att ge varje enskild gäst ett minne för livet. Upplevelserna är inriktade på rundturer, nöjen och aktiviteter för turister, närboende och företag där de historiska skärgårdsfartygen, moderna sightseeingbåtarna, sightseeingbussarna, de unika anläggningarna och det personliga bemötandet utgör de viktigaste komponenterna. 

VISION

Upplevelser i världsklass
Alla enskilda upplevelser ska vara bäst i klassen i jämförelse med liknande upplevelser. Allt på plats ska vara av högsta klass.

 

Sedan 1990 är det anrika Strömma Kanalbolaget utnämnd till Kunglig Hovleverantör. Titeln anses idag vara ett kännetecken för svensk kvalitet.

HISTORIK

Strömmas upplevelser bygger på historia och kulturella värden. Strömma är Skandinaviens största upplevelseföretag med anor från 1809.

1809
Per Chrisitian Rettig grundar P.C Rettig & Co i Gävle
1847

Per Christian Rettig startar Rettigska varvet
1897
Ångfartygs AB Bore Lines bildas
1968
Nya Ångfartygs AB Strömma Kanal bildas
1978
Förvärvar Bore Tourist Sightseeing (senare Stockholm Sightseeing)
1991
Förvärvar Strömma City Sightseeing Stockholm
1992
Förvärvar Bore Ångfartygs AB Strömma Kanal
1997
Förvärvar Bore Paddan (som började sin sightseeingtrafik 1939)
1999
Namnbyte från Bore till Strömma Turism & Sjöfart AB
1999-2009
Förvärvar bland annat Open Top Tours, Rederi AB Göta Kanal, Interbus AB, Ekmanbuss samt Rundan Turisttrafik (grundat 1947)
2011
Förvärvar Viking Bus (Danmark), Copenhagen Excursions och City Sightseeing Copenhagen
2011
Förvärvar sightseeingföretaget Canal Tours Copenhagen (grundat 1903)
2011
Förvärvar Sun Lines Charter (grundat 1956) i Helsingfors
2012
Förvärvar Helsinki Experts OY (med rötter i Finlands Turistförening, grundat 1887)
2013
Royal Sightseeing förvärvas
Delar av Open Top Sightseeing AS i Norge förvärvas
2015

Interbus, Viking Bus och Ekmanbuss avyttras.
2016
Canal i Amsterdam förvärvas.


Idag finns Strömma representerat med ca 30 varumärken i Amsterdam, Stockholm, Göteborg, Malmö, Köpenhamn, Helsingfors, Oslo, Stavanger, Bergen, Geiranger och Ålesund.